Milloin työsuhteeseen liittyvät asiat vanhenevat?

Työnantaja irtisanoi minut henkilöön liittyvällä syyllä. Mielestäni työnantaja irtisanoi minut laittomasti. Voiko asialle vielä tehdä jotain?

Työsopimuslaissa on vanhentumisajat koskien työsuhdetta. Työsuhteen aikana saatava vanhenee viidessä vuodessa eräpäivästä. Kuitenkin työsuhteen päättyessä noudatetaan kahden vuoden vanhenemisaikaa.

Työsuhteen päättämisasian vanhenemisen jälkeen asialle ei voi enää tehdä mitään. Näin ollen kannattaa toimittaa työsuhteen päättymiseen liittyvät dokumentit mahdollisimman nopeasti liittoon.

Vastaavissa tilanteissa on tärkeää, että työntekijä ottaa yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tämä on tärkeää, koska tuoreet tapahtumat ovat parhaiten muistissa. Ensisijaisesti kannattaa olla yhteydessä luottamusmieheen. Ellei se ole mahdollista, kannattaa olla suoraan yhteydessä liittoon.