Den offentliga sektorns organisationer säger upp sina tjänste- och arbetskollektivavtal – nästan 600 000 arbetstagare hos kommuner, staten och kyrkan nära hamna i avtalslöst läge

Fackförbunden som avtalar om de offentligt anställdas arbetsvillkor har beslutat att säga upp sina tjänte- och arbetskollektivavtal med kommunerna, staten, universiteten och Avainta-branscherna. Kyrkans kollektivavtal sades upp redan tidigare.

Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade FOSU, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsbranscherna JHL, Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty, och Fackförbundet Pro betonar att i och med besluten har också arbetstidsförlängningen på 24 timmar sagts upp. Arbetstidförlängningen infördes till följd av konkurrenskraftsavtalet.

Den offentliga sektorns fackförbund förenas i vårens förhandlingar av det tydliga målet att avskaffa arbetstidsförlängningen som alla personalgrupper upplever som väldigt orättvis.

Uppsägningen av kollektivavtalen berör nästan 600 000 anställda inom hela den offentliga sektorn, vilket är cirka 30 procent av alla löntagare i Finland.

FOSU beslutade om uppsägningen av kollektivavtalen på onsdagen. JHL:s, Jytys och Pros styrelser har fattat sina beslut redan tidigare. Alla avtal upphör den 31 mars.

I det avtalslösa läget som följer när kollektivavtalen går ut upphör även arbetstagarnas arbetsfredsplikt.

Förhandlingarna om kommunernas, statens och kyrkans löner och arbetsvillkor inleddes för två veckor sedan. Förhandlingarna med Avainta började denna vecka och förhandlingarna om universitetens avtal inleds den 7 februari.

Tilläggsuppgifter:

FOSU