STTK fyller 75 år

De tekniska tjänstemännens centralorganisation, numera STTK bildades 29.10.1946. Centralorganisationen firade sitt jubileum i Helsingfors med utgivningen av ett historiskt verk.

Det kortfattade verket med titeln "Sovun puolella" behandlar de viktigaste skeden i organisationens historia, från början fram till hösten 2021. Veijo Åberg, forskare vid Oy Spiritus Historiae Ab och filosofie magister, ansvarar för arbetet. I bakgrunden fanns STTK:s förre ordförande Mikko Mäenpää, organisationschef Matti Hynynen, direktör Marja-Liisa Rajakangas och assistent Tiina Laurila.

STTK:s ordförande Antti Palola betonade i sitt festtal bokens tema, det vill säga förlikning.
– Det blir alltid värre av att bråka, påminde han och konstaterade att STTK, som bildades direkt efter krigsåren, tillsammans med andra samhällsaktörer byggt upp en finsk framgångssaga.

– Att vid behov stå på förlikningens sida strider inte mot en stark och målmedveten intressebevakning.

Författaren till det historiska verket, Veijo Åberg, har studerat funktionärorganisationens historia mycket.

– Det finns fortfarande en hel del att forska. Det ska till exempel bli intressant att se hur dagens förändringar i arbetsmarknadsaktiviteten återspeglas i rörelsen.

Unto Hämäläinen, politisk journalist som kommenterat det historiska verket, konstaterade att det senaste avtalet mellan arbetsmarknadens centralorganisationer – det så kallade coronapaketet – är ett mycket betydelsefullt bevis på organisationernas förmåga att samarbeta under kriser.

– Paketet föddes på ett par dagar. Dess betydelse för de ekonomiska och sysselsättnings-mässiga effekterna av coronapandemin är obestridlig, betonade Hämäläinen.

"Sovun puolella" verket -finns på STTK:s hemsida (på finska) https://www.sttk.fi/ay-liikkeen-historia/

Jubileumshösten kulminerar med de evenemang som hålls i samband med invigningen av STTK:s nya mandatperiod den 16–17. december.