Jyty förnyade sin strategi: medlemmens förmån och upplevelse i fokus

Den uppdaterade strategin har genast börjat styra förbundets vardag.

Fackförbundet Jyty har uppdaterat sin strategi att motsvara utmaningarna och möjligheterna i dagens arbetsliv. Den nya strategin prioriterar framför allt medlemmens förmån och medlemsupplevelse.

Strategin utkristalliseras i tre klara mål, vilka beskriver hurdant Jyty vill vara under kommande år:

  • Medlemmens Jyty
  • Aktiva Jyty
  • Intressanta Jyty

Strategin har redan fått smeknamnet ”MAI”, berättar Jytys ordförande Jonna Voima.

– Vi vill göra huvudpunkterna lätta att minnas, så att såväl förvaltningen som arbetstagarna kan använda strategin som hjälp i vardagen och beslutsfattandet. MAI (på finska JVK) har redan fint tagit sig in i vardagsspråket hos oss, säger Voima.

Medlemmarna med och bygger framtiden

Förnyandet av strategin betydde inte att allt gjordes om. Jytys värden, vision och grunduppgift behölls. På basen av dem ville vi bygga upp en trendig strategi, som lutar sig på Jytys styrkor.

– Strategins kärna är samma: medlemmens förmån och välfärd. Nu har vi ännu klarare mål och en djärvare riktning, så att vi kan stöda våra medlemmar i alla skeden av arbetskarriären, sammanfattar Voima.
I strategiprocessen deltog brett förbundets förvaltning, arbetstagare och medlemmar.

– Vi höll workshops och genomförde enkäter. Medlemmarnas och personalens syner syns kraftigt i den slutgiltiga strategin. Ett tack till alla er som var med, tackar utvecklingsdirektör Mika Periaho.

Den nya strategin godkändes vid förbundsfullmäktiges möte i maj 2025.

Fackförbundet Jytys strategi i korthet

Värderingar: medlemsinriktad, samarbete, modernitet, rättvisa

Uppgift: Vi främjar våra medlemmars inkomstnivå, arbetshälsa och utveckling i arbetet samt erbjuder skydd under hela arbetskarriären.

Vision: Ett gott arbetsliv och en rättvis arbetsmarknad

Strategiska mål:

    1. Medlemmens Jyty: medlemmens förmån och upplevelse styr verksamheten, medlemsspektret syns, alla blir hörda
    2. Aktiva Jyty: en aktiv intressebevakning, starka fackombud, synlighet i regionerna
    3. Intressanta Jyty: distinkt varumärke, effektiv medlemsvärvning, medlemmen vill stanna i Jyty

Läs mer: Strategi och värderingar