Medlemskort

Jytys medlemskort av plast har gått till historien och vi har övergått till att använda bara mobilmedlemskort år 2025. En aktiveringslänk för det nya mobilmedlemskortet hat skickats som textmeddelande till alla medlemmar, som har ett telefonnummer sparat i medlemsregistret.

Med medlemskortet kan du bevisa ditt medlemskap i Jyty, och på så vis få olika medlemsförmåner för fritiden, såsom rabatter på inkvartering, fartygsresor och till motionsställen. Du har också möjlighet att ladda ner och skriva ut ett medlemskapsintyg från e-tjänsten Jässäri.

Hur tar man i bruk det nya mobilmedlemskortet?

Du har fått i början av veckan som börjar 16 december till ditt mobiltelefonnummer i ett textmeddelande en nedladdningslänk som du kan aktivera det nya mobilmedlemskortet. Sändaren av textmeddelandet är MagMa. Textmeddelandet skickas till alla de medlemmar som har ett telefonnummer sparat i medlemsregistret.

Den egentliga applikationen laddas till telefonen från App Stores eller Google Plays applikationsbutik, men den aktiveras för användning bara genom länken som skickas med textmeddelandet.

Om du inte får textmeddelandet är ditt telefonnummer inte sparat i Jytys medlemsregister eller så är det felaktigt. Korrigera i så fall ditt telefonnummer i Jässäri vid punkten ”Medlemsuppgifter” och där ”Personuppgifter” samt tryck på spara. Skicka efter detta i Jässäri ett meddelande, där du beställer mobilmedlemskortet till din användning. Skickande av meddelandet sker vid punkten ”Ta kontakt”.

Anvisningar för nedladdning av mobilmedlemskortet:

  1. När du får ett textmeddelande från MagMa, klicka på mobilkortets nedladdningslänk som finns där.
  2. Installera applikationen från din applikationsbutik och registrera dig som användare av tjänsten. Registrera dig med samma telefonnummer, till vilket du fick nedladdningslänken, så att mobilkortet gäller för rätt person.
  3. Efter registreringen kan du logga in på applikationen, där du också hittar ditt medlemskort.
  4. Obs.: Om du har laddat ned Jyty-mobilapplikationen tidigare, uppdateras det nya mobilmedlemskortet automatiskt på applikationen när du klickar på nedladdningslänken i textmeddelandet.

Hur loggar jag in på mobilapplikationen?

Om du inte tidigare har använt mobilkortsapplikationen:
Då man använder applikationen för första gången måste man registrera sig till applikationen. Mobilkortsapplikationen är helt skild från Jässäri, så där fungerar inte samma användarnamn och lösenord.

Om du tidigare har använt mobilkortet:
Som användarnamn för mobilmedlemskortet fungerar e-postadressen. Om den ursprungliga e-postadressen, med vilken du registrerat dig till mobilapplikationen, har glömts bort eller tagits ur bruk, ber vi dig kontakta Magma direkt: support@magma-app.com. Magma måste återställa kontot du registrerat, så att du kan ta i bruk en ny e-postadress. Tyvärr lyckas en återställning bara via dem. Kom ihåg att nämna ditt telefonnummer i meddelandet, så att Magma lätt hittar användaruppgifterna som du tidigare registrerat.

Fick du inget aktiveringsmeddelande?

Om du inte fått något textmeddelande, har ditt telefonnummer inte sparats i Jytys medlemsregister eller så är det felaktigt. Korrigera då ditt telefonnummer i Jässäri på ”Medlemsuppgifter” och där ”Personuppgifter” samt klicka på spara. Skicka efter det i Jässäri ett meddelande, där du beställer ett mobilmedlemskort till ditt bruk. Du skickar meddelandet från punkten ”Ta kontakt”.

Du får ett medlemskapsintyg från Jässäri

Vid behov kan du ladda ned och skriva ut ett medlemskapsintyg från medlemmens e-tjänst Jässäri vid punkten Medlemsuppgifter > Medlemsintyg. Medlemsintyget är ett intyg om medlemskap i Jyty, vilket motsvarar medlemskortet. Om du inte har möjlighet att åt dig själv ladda ned mobilkortet, kan du i stället använda medlemskapsintyget när du använder någon av Jytys många medlemsförmåner.

Försäkringsärenden sköts utan medlemskort

För att bevisa Jytys medlemförsäkringar behöver du inget medlemskort, utan alla försäkringsuppgifter finns på Jytys och försäkringsbolaget Ifs sidor. Som medlem i Jyty har du en täckande olycksfalls- och resenärsförsäkring för fritiden samt en yrkesmässig ansvars- och rättsskyddsförsäkring. Till ditt bruk finns också Jytys organisationsförsäkring, du är alltså försäkrad då du deltar i Jytys evenemang och fortbildningar.

Varför övergick vi till mobilmedlemskort?

I din telefon är ditt medlemskort alltid med dig, och det kan inte försvinna. Mobilmedlemskortet kan också alltid laddas ned på nytt, om du byter telefon eller tar bort applikationen.

Jyty har förbundit sig till WWF:s Green Office-miljöprogram och strävar efter att verka miljöansvarsfullt. Också av den orsaken är det vettigt att avstå från medlemskort av plast.

Läs mer: Ofta frågat om MagMa-applikationen

Mer information:

För mer information, kontakta Jytys medlemsservice: jasenrekisteri@jytyliitto.fi, 020 789 3730 (mån 9–11, tis 12-14, ons stängt, tor–fre 9–11)