LM-teemawebinaari, Haastavien tilanteiden hallinta kirjallisissa ja sähköisissä vuorovaikutustilanteissa

12.1.2023

Koulutus

Luottamusmieskoulutus, Työsuojelukoulutus

Valtakunnallinen

Teams

29.12.2022

Ohjelma

OHJELMA                                                                                                                

LM-teemawebinaari: Haastavien tilanteiden hallinta kirjallisissa ja sähköisissä vuorovaikutustilanteissa

12.1.2023 Teams-verkkoalusta

Torstai 12.1.

9.00-9.05      
Webinaarin aloitus ja käytännön asiat                            
Koulutusasiantuntija Tomi Engström, Jyty ry

9.05 –12.00  
Luottamusmiehen haastavat tilanteet kirjallisissa ja sähköisissä vuorovaikutustilanteissa – tilanteiden hallinta ja ratkaiseminen
Vanhempi asiantuntija, Tero Ålander, Mielenrauha Oy

Luottamusmies saa käyttöönsä käytännönläheisiä kirjallisen viestinnän työkaluja tilanteisiin, joissa

asiakas (esim. jäsen) voi olla pettynyt, turhautunut, kiihtynyt tai jonkin muun voimakkaan tunteen valassa. Koulutuksen keskiössä on tunnepitoisiin kirjallisiin viesteihin tai valituksiin vastaaminen, vastausviestien kehittäminen sekä ammattilaisen ajankäytön tehostaminen turhien viestien vähentyessä

– Mistä tekijöistä sähköisessä asiakaspalvelussa asiakkaan pettymys tai haastava käytös voi johtua – voiko

tekijöihin vaikuttaa?

– Tunnetilojen purkaminen ja hallitseminen tehokkaasti kirjallisen viestinnän keinoin – miten kirjallinen

viestintä poikkeaa muusta palveluviestinnästä?

– Assertiivisuuden eli oikeanlaisen jämäkkyyden merkitys viestinnän onnistumisessa – viestinnän eri

kanavien uhat ja mahdollisuudet

– Miten asetetaan ammattimaisesti asiakkaan vaatimuksille rajat?

– Ensivaikutelman ja ennakkoasenteiden vaikutus tilanteen hallintaan – onnistuneen viestinnän

periaatteet

– Mitä ja millaista kirjallista ilmaisua tulisi välttää onnistuneen viestinnän varmistamiseksi – miten pystyn

tunnistamaan ja välttämään näitä sudenkuoppia?

– Draaman kaari kirjallisessa viestinnässä: aloitus, rauhoittelu eli vaikuttaminen, ratkaisun etsiminen ja

tilanteen tyylikäs päättäminen

– Jokaiselle jotakin: Puhe-Judon™ helposti muistettavat peruslauseet ja pelinsäännöt kirjallisessa

viestinnässä

– Tapauskuvausten purkua ja opitun soveltaminen – vastausviestien uudelleen muotoilua

Tauotus tilanteen mukaan sopivassa välissä

12.00
Webinaarin päättäminen
Koulutusasiantuntija Tomi Engström, Jyty  ry

Yhteistyössä:

Osallistumisoikeus

Pääluottamusmiehet, luottamusmiehet ja heidän varaedustajansa sekä paikallisyhdistyksen puheenjohtajat. Osallistumisoikeus palkalliseen koulutukseen saattaa hieman poiketa yksityisellä, kirkon ja AVAINTES-aloilla. Palkalliseksi hyväksytyt koulutukset löydät sivun vasemmasta laidasta kohdasta ”Henkilöstön edustajan koulutus”.

Webinaari on palkallista myös kunta- ja hyvinvointialueiden työsuojeluhenkilöstölle.

Mikäli kaksi puolenpäivän mittaista webinaaria ovat peräkkäin, voit yhdistää nämä yhdeksi koko päivän koulutukseksi. Molempiin webinaareihin ilmoittaudutaan erikseen.

Lisätietoja puolen päivän webinaarien palkallisuudesta kunta- ja hyvinvointialueilla tämän linkin takaa.

Tämän webinaarin lisäksi voit osallistua  vastaavan nimiseen lähikoulutuksen.

Kustannukset

Ei kustannuksia, maksuton kohderyhmälle.

Lisätietoja

Kurssin käytännön järjestelyistä ja ilmoittautumisista lisätietoja antaa koulutussihteeri Päivi Närhi, puhelin 020 789 3748 tai sähköposti etunimi.sukunimi@jytyliitto.fi

Ohjelmasta lisätietoja antaa koulutusasiantuntija Tomi Engström, puhelin 020 789 3726 tai sähköposti etunimi.sukunimi@jytyliitto.fi

Ilmoittautumiset

Ilmoittautuminen tapahtuu Jässärissä.

Kutsu  lähetetään noin kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkua. Tämänkin jälkeen voi vielä ilmoittautua, mikäli koulutuksessa on tilaa. Ilmoittautumislinkki sulkeutuu noin kolme päivää ennen koulutuksen alkua. Teams-linkin  saat noin 1-3 päivää ennen koulutuksen alkua.